Wednesday, March 25, 2020

Tadabbur Surah An-Naml Ayat 62 :

Firman Allah Taala :


أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَّعَ اللَّهِ ۚ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ


Siapakah yang memperkenankan doa orang yang terdesak apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu).



~Surah An-Naml Ayat 62~

Kata Hamka di dalam Tafsir Al-Azhar ketika mengulas ayat ini beliau menyebut :

"Pangkal ayat ini pun berupa pertanyaan, tetapi berisikan penjelasan, bahawasanya tidak ada yang sanggup memberikan pertolongan kepada orang yang sedang terdesak, tertekan oleh suatu kesulitan, Selain Allah jua.

Maka apabila manusia sudah sangat terdesak, sekalipun pintu sudah tertutup, sekalian pengharapan seakan-akan telah putus, gelap semata-mata di kir dan kanan: maka apabila dipusatkan segala harapan dan ditumpukan pengharapan hanya kepada Allah, niscaya Allah akan melepaskan dari kesulitan itu."

Inilah yang disyairkan oleh seorang penyair :

"Apabila engkau terjatuh ke dalam suatu kesulitan atau kesengsaraan, maka serulah Allah Yang Mulia dan katakanlah: "Cepatlah, Ya Tuhan!'

Nescaya kesengsaraanmu akan dihilangkan dengan segera sehingga habis sirna. Berapa banyak orang yang telah tenggelam Dia bangkitkan"

Taman Pelangi, Semporna
25/03/2020
2:55 PM
Hari Ke 8 PKP

No comments:

Post a Comment