Wednesday, December 23, 2020

Kisah Wanita Yang Telah Mengubah Ujian Menjadi Sebuah Pemberian!!

Dr ‘Aidh al-Qarni bercerita di dalam bukunya “وأخيراً اكتشفت السعادة” tentang seorang wanita hebat yang menghadapai ujian kehidupan yang hebat tetapi masih mampu memuji Allah.

Ceritanya begini:

Ada seorang ibu dengan 5 orang anak yang kesemua anaknya itu memerlukan bantuan khusus di mana mereka semua harus menggunakan kerusi roda, ketika itu ibu ini bersama anak-anaknya berada di sebuah klinik untuk memantau kesihatan anak-anaknya.

Setiap kali dia keluar masuk melalui pintu hospital, bibir ibu itu selalu mengucapkan alhamdulillah, memuji dan bersyukur kepada Allah SWT tanpa henti walaupun dia sendiri sebenarnya sedang ditimpa dengan kemiskinan, dalam keadaan kelima-lima anaknya tidak mampu bergerak bebas seperti orang lain dan selalu memerlukan kerusi roda.

Bahkan ia harus menyara dan membawa kesemua anaknya itu untuk berubat, sementara dia sendiri terpaksa berjaga malam supaya anak-anaknya dapat tidur dengan nyenyak. Meskipun begitu, dia masih mampu berlapang dada menghadapi itu semua, dia masih mampu memuji Allah SWT dan berterima kasih atas ketetapan dan takdir-Nya.

Demi Allah, cubaan apa lagi yang lebih berat daripada cubaan perempuan ini? Tidak ada suami, saudara-mara atau ayah, sementara kelima-lima anaknya memerlukan bantuan khusus dan memerlukan kerusi roda untuk bergerak. Di saat yang sama dia juga miskin dan harus mengubati mereka. Namun dia tetap berlapang dada dan berhati lapang.

Iman apakah ini? Ibu tersebut masih mampu mundar-mandir sambil mengucapkan tahmid dan syukur berulang kali.

Nota :

Inilah dia keimanan kepada takdir yang jitu yang menjadikan seseorang itu mampu menjadikan musibah yang menimpa diri sebagai sebuah peluang meraih pahala yang besar. Dia telah mengubah ujian menjadi sebuah kurniaan. Alangkah hebatnya!!


Kg.Kemubu, Ketereh 

23/12/2020

5:34AM

No comments:

Post a Comment